Friday 16 September 2011

Artikel Hantu Polong

Polong dikatakan telah dicipta dari darah orang dibunuh dan darah ini dimasukkan ke dalam botol untuk 1-2 minggu sebelum semangat itu dituntut dengan jampi dan mantra-mantra.

Selepas dua minggu, pemilik akan mula mendengar bunyi-bunyi yang keluar dari botol. Ia adalah bunyi menangis. Maka dia harus memotong jari dan mengalirkan darah ke dalam botol untuk memberi makanan setan. Ini adalah tanda ketaatan dan kesetiaan untuk berkhidmat kepada tuan. Darah yang menyuburkan roh jahat dikatakan telah diikat kedua-dua pihak bersama-sama: salah satu sebagai Master dan lain-lain sebagai hamba.

Tiada siapa yang pernah digambarkan angka setan tersebut tetapi semua bersetuju bahawa ia amat buruk dan mengerikan.

Dalam kepercayaan Malaysia Timur orang Melayu (Melayu Sarawak, Borneo Island, Malaysia), polong adalah digambarkan sebagai bola berapi terbang yang berbentuk telur apabila ia dihantar kepada mangsa-mangsa atau apabila ia dibiarkan keluar dari botol.
 
Semasa milik, Polong tidak akan mendengar kepada sesiapa kecuali pemiliknya. Pemilik akan datang dan pretentiously mengusir setan setan untuk mendapatkan wang daripada orang. Tetapi dalam beberapa kes polong yang "dikirim" oleh pemilik enggan membebaskan tubuh bahawa ia telah diserang. Malah ia pergi selangkah ke hadapan dengan menyebabkan penderitaan yang lebih kepada mangsa itu. Pada peringkat ini seorang pemimpin bomoh (penyihir-doktor) atau spiritual seperti Imam dipanggil untuk membuang polong.
Ramai daripada mereka tahu bahawa polong mudah lemah oleh benih lada hitam (bercampur dengan minyak dan beberapa ulas bawang putih). Biasanya, bomoh akan meletakkan biji benih pada bahagian tertentu badan untuk membuang polong. Jika dia adalah seorang Islam, ini boleh diikuti dengan bacaan Al-Quran. Polong diseksa akan menangis dan merayu, meminta untuk bacaan untuk berhenti. Ia kemudiannya akan mengaku kepada shaman nama tuannya. Walau bagaimanapun, ia bukan sesuatu yang luar biasa untuk polong untuk menamakan beberapa orang lain untuk menyesatkan pawang (bomoh). Oleh itu, kemasukan itu hendaklah diambil dengan berhati-hati.

Polong telah hampir peranan yang sama seperti pelesit, meradang apabila tidak makan dan akan mula membahayakan masyarakat. Biasanya pemilik akan menyimpan Polong di dalam botol tetapi melepaskan apabila diperlukan. Mereka yang telah diserang oleh Polong dibiarkan dengan lebam, tanda beberapa dan hampir sentiasa mempunyai darah yang keluar dari mulut mer

No comments:

Post a Comment