Friday 16 September 2011

Artikel Hantu Pelesit

Pelesit ini diternak oleh seorang wanita sebagai perisai perlindungan, bimbingan, dan kemungkinan besar sebagai senjata untuk mencederakan orang lain. Dengan cara itu, ia dikaitkan dengan pengamal sihir hitam. Ia adalah versi perempuan Hantu Raya yang memberikan kuasa yang besar ke atas pemunya. [2]
Dalam budaya Melayu lama sesetengah orang memilih untuk hidup bersendirian itu mengasingkan diri dari masyarakat. Mereka mengamalkan ilmu hitam untuk mendapatkan kekuatan, kuasa, perlindungan, keindahan, tetapi tidak populariti. Beberapa mencapai tahap populariti atau terkenal tetapi ada orang lain yang masih berada dalam kerahsiaan dan enggan bergaul dengan orang.
Amalan ini adalah popular di kalangan orang Melayu yang adalah animis dan terlibat dalam Saka kononnya (warisan semangat daripada satu generasi ke generasi). Pelesit sering dikaitkan dengan belalang kerana ia mempunyai keupayaan untuk menghidupkan dirinya menjadi satu. Ada yang mengatakan ia tajam tajam-kepala hijau belalang.
Pelesit adalah salah satu hantu yang disebut dalam "Hikayat Abdullah", yang ditulis oleh Abdullah bin Abdul Kadir, banyak untuk hiburan Sir Thomas Stamford Bingley Raffles, majikannya. [3] [Sunting] Kegunaan
Biasanya pemilik, bomoh (shaman), menggunakan semangat dengan cara eksploitasi untuk keuntungan kewangan. Pelesit mula-mula digunakan untuk menyerang seseorang secara rawak, maka bomoh yang sama akan dipanggil untuk membalas dendam setan apa yang dipanggil di dalam mangsa (sementara penonton tidak tahu bahawa bomoh sedang bermain trik mereka). Kemudian, sejumlah wang yang diberikan kepada bomoh itu sebagai tanda penghargaan.
Bomoh menyimpan pelesit dalam botol kecil dan menawarkan darahnya sendiri setiap bulan penuh. [Sunting] Masalah
Pelesit adalah semangat gelap yang dihormati oleh shaman dalam budaya Melayu. Ia memakan darah dan bekerja sebagai hamba kepada tuannya. Ia demonizes orang dan menyebabkan huru-hara dalam masyarakat. Pelesit mesti mempunyai pelbagai yang berterusan dan oleh itu keperluan akan diturunkan dari satu generasi ke generasi seterusnya. Ia perlu sentiasa dijaga dan diberi makan sentiasa kerana jika tidak, setan akan menyebabkan kecelaruan di kalangan penduduk tempatan kampung tuannya, terutamanya selepas kematian induk.

No comments:

Post a Comment